Wetenschappelijk Programmeren
Versie 2020

Python

Welkom bij deze cursus programmeren voor bèta’s! We gaan aan de slag met de programmeertaal Python om te leren hoe we wetenschappelijke problemen uit de wis-, natuur- en sterrenkunde met hulp van een computer op kunnen lossen.

Deze cursus is bedoeld voor mensen die nog helemaal geen ervaring hebben met programmeren, maar wel enige kennis hebben uit de bovenbouw van havo/vwo wiskunde en natuurkunde. Daarnaast is het bij programmeren best makkelijk om “vast te lopen”. In dat geval is het verstandig om hulp te vragen!

De cursus bestaat uit vier modules met daarin oefeningen en opdrachten. Gedurende de cursus leer je steeds meer over programmeren en de manier waarop je complexe problemen gestructureerd aan kunt pakken. Je kunt hiernaast direct aan de slag met Module 0: “Aan de slag”!

Wat ga je leren in de modules:

  • een omschrijving van een wetenschappelijk probleem omzetten naar werkende code
  • bij Python bijgeleverde oplossingen hergebruiken in je eigen programma’s
  • code overzichtelijk en beter leesbaar maken door een consistente stijl toe te passen
  • programmeerfouten opsporen en verbeteren

Dankwoord

This course has been designed by Martijn Stegeman (martijn@stgm.nl) and Ivo van Vulpen (ivo.van.vulpen@nikhef.nl).

This work is partially based on many great programming resources that have been published as Open Courseware under a Creative Commons license. The resulting work itself is also published under the Creative Commons License Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Feel free to re-use! If you would like to use the work commercially, please send an e-mail for arranging a license.

We have had lots of help from students as well as teaching assistants who tried the course or added ideas of their own. We especially thank:

  • Jelle van Assema (assignments and checkpy)
  • Marianne de Heer Kloots (revisions and testing)
  • Maarten Inja (DNA assignment)
  • Simon Pauw (revisions)
  • Quinten Post (translations)
  • Marleen Rijksen (revisions)
  • Huub Rutjes (films)
  • Vera Schild (test automation)
  • Luca Verhees (artwork “semester of code”)

We have used materials from the following sources: